Umbraco
Meer informatie
Traditionele CMS-oplossingen hebben een monolithische structuur waarbij backend en frontend met elkaar zijn verbonden. Een headless CMS heeft een gescheiden architectuur, waardoor frontend en backend onafhankelijk van elkaar kunnen werken en je bijvoorbeeld niet de hele CMS-structuur moet veranderen wanneer je de complete front-end van je website wil vervangen.
API’s zetten je content door naar de cachinglaag van elk denkbaar kanaal en device. Alle pages worden dus op voorhand gerenderd, en niet meer op het moment van opvraging (zoals bij een traditioneel CMS). Het voordeel is een snellere UI en pageload. Bovendien spreid je de frontend over meerdere servers en load balancers voor optimale performantie.
Bij headless centraliseer je al jouw content in één omgeving. Een apart CMS per kanaal is niet meer nodig: je hergebruikt content en personaliseert bij elk touchpoint. Ook kan je nieuwe content makkelijk ontsluiten: koppel nieuwe applicaties via een API en je kan de content gewoon inladen en consumeren.
De uitdaging bij omnichannel marketing is om je content gepersonaliseerd te pushen over alle kanalen. Klanten willen immers zelf kunnen bepalen via welk device of kanaal ze met jouw merk communiceren. Een headless CMS maakt dit mogelijk: met headless ga je alle content centraal beheren en gericht distribueren.